XXI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL
MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W WOLSZTYNIE
31.VII.2016 - 28.VIII.2016

STRONA GŁÓWNA KALENDARIUM HISTORIA OPIS ORGANÓW ORGANIZATORZY I SPONSORZY PLAKAT PŁYTA CD
31.VII.2016 7.VIII.2016 14.VIII.2016 21.VIII.2016 28.VIII.2016

Kościół farny NMP Niepokalanie Poczętej
31.VII.2016, godzina 16:30

Matthias Jacob (Niemcy) – organy
TRIO W DAWNYM STYLU:
Marcin Tarnawski – skrzypce
Irena Filuś – skrzypce
Ewa Witczak – wiolonczela

Program koncertu
  1. Johann Sebastian Bach (1685-1750) Fantasia G - Dur (Pièce d'orgue) BWV 572
    Części:Très vitement – Grave – Lentement

  2. Maximilian Kreuz (1953-) Ein feste Burg Wv. 65A/5

  3. Max Reger (1873–1916) Toccata und Fuge d-Moll op. 129 nr 1 oraz 2

  4. Max Reger (1873–1916) Jesu, meine Freude op.67 nr 21

  5. Max Reger (1873–1916) Vater unser im Himmelreich op.67 nr 39

  6. Max Reger (1873–1916) Introduktion und Passacaglia d-Moll
    Matthias Jacob – organy

  7. Antonio Vivaldi (1678-1741) Sonata triowa d-moll, RV 63 La Folia

  8. Ferdinand Fränzl (1767–1833) Trio g-moll nr 1 z Drei Trios für zwei Violinen und Cello op. 17
    Części:Adagio – Allegro moderato, Andante, Finale – un poco Presto
    Trio w Dawnym Stylu


Matthias Jacob
Matthias Jacob urodził się w 1948 r. w Lübben. W latach 1965 do 1971, studiował w Hochschule für Kirchenmusik w Halle grę organową u prof. Johannesa Schäfera oraz dyrygenturę chóralną u prof. Waltera Bruhnsa. Po otrzymaniu dyplomu, od 1971 do 1981, pracował na stanowisku muzyka kościelnego w Ewangelickim Kościele Miejskim (Stadtkirche) w Bitterfeld. Oprócz tego w latach 1974-1981, był wykładowcą gry organowej i chóralistyki w Hochschule für Kirchenmusik w Halle, gdzie ponownie podjął pracę od 2000 r.

Swoje umiejętności artystyczne doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych organistów: Jiri Reinbergera , Ewalda Koimana , Gastona Litaize, Pieta Kee oraz Lionela Rogga oraz dyrygentów: Helmutha Rillinga i Volkera Hempflinga. W latach 1981 2013 w Kościele Pokoju (Friedenskirche) w Poczdamie pełnił funkcję organisty i dyrygenta chóru Oratorienchor Potsdam.

W 1984 r. załozył chór Vocalkreis Potsdam, który prowadzi do dzisiaj. W 1992r. otrzymał zaszczytny tytuł Kierchenmusicdirektor. Jako organista koncertował w wielu krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych. Ulubionym kompozytorem Matthiasa Jacobsa jest Max Reger, którego dzieła stanowią główną część jego koncertów.

Trio w Dawnym Stylu
Muzyka dawna bez klawesynu, lutni czy teorby to wciąż rzadkość w programach koncertowych. Członkowie stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej stworzyli zespół, który w czasie Forum Kameralnego Muzyki Dawnej w Poznaniu w 2015 roku (występując pod roboczą nazwą Trio akademickie) zaprezentował utwory skomponowane w opcjonalnej obsadzie instrumentów melodycznych. Występ ten zwieńczony został sukcesem – zdobyciem III Nagrody, ponieważ Forum miało charakter konkursu. Idąc dalej tym tropem, Trio poszukuje repertuaru z epoki klasycyzmu i wczesnego romantyzmu, aby odnaleźć specyficzne brzmienie jelitowych strun w klarownej konfiguracji trzech współgrających instrumentów.

Kameralne muzykowanie tamtych czasów to spotkanie towarzyskie przy instrumentach. Amatorskie, ale momentami wymagające także wirtuozerii, a zatem przeznaczone dla szkolonych muzyków. Nawet pozornie proste utwory stawiają wyzwania przed grającymi. Obserwowanie tych zmagań można określić jako kibicowanie w zawodach na frazowanie, cieniowanie dynamiczne, intonację czy precyzję rytmiczną. Ostatecznie jednak wygrywają wszyscy, przecież to po prostu spotkanie przyjaciół.

Marcin Tarnawski, Irena Filuś i Ewa Witczak są absolwentami Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Po zdobyciu dyplomu postanowili jednak ponownie stać się studentami specjalistycznych kierunków. Muzyka dawna zdobywa szturmem sale koncertowe całego świata. Porywa swoją energią i pięknem brzmienia dawnych instrumentów. Dlatego członkowie Tria w Dawnym Stylu skorzystali z możliwości uczenia się u wybitnych pedagogów zatrudnionych w bydgoskiej Akademii Muzycznej. Obecnie Irena wciąż jeszcze kontynuuje naukę, Ewa ukończyła studia doktoranckie, a Marcin pełni rolę wykładowcy na bydgoskiej uczelni. Możliwość koncertowania z przyjaciółmi i studentami jest najlepszą formą nauki i sprawdzianem umiejętności. Zresztą, to już tylko szlify, bo zawodowcami są od dawna, a muzyk przecież uczy się całe życie.


Marcin Tarnawski
Marcin Tarnawski jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Ukończył studia w zakresie gry na skrzypcach w klasie prof. Marcina Baranowskiego, dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, oraz – z wyróżnieniem – w zakresie gry na skrzypcach barokowych w klasie Irmgard Schaller. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez uznanych artystów tj.: Jacqueline Ross, Pauline Nobes, Simon Standage, Irmgard Schaller, Gunar Letzbor, Markus Möllenbeck, Michael Schmidt-Casdorff, Frank de Bruine, Anton Birula.

Obecnie muzyk orkiestrowy Opery Nova w Bydgoszczy oraz wykładowca w Katedrze Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AM w Bydgoszczy. Koncertuje w Polsce i zagranicą będąc członkiem zespołów muzyki dawnej Laboratoire de la Musique, Intemperata oraz kwartetu smyczkowego Raffa.

Od 2011 roku jest wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.

W 2007 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wraz z zespołem Laboratoire de la Musique uhonorowany został II Nagrodą oraz Nagrodą Publiczności podczas XI Konkursu im. Biagio Mariniego w Neuburgu (2010), nagrodą główną w konkursie Koncert na lunch w ramach XII Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy (2011) oraz III Nagrodą ex aequo na V międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej im. Maurizio Pratoli w L'Aquila (Włochy 2015).

W roku 2015 wraz z zespołem Trio akademickie otrzymał III nagrodę na Forum Kameralnym Muzyki Dawnej w Poznaniu.

Marcin Tarnawski jest również Prezesem Zarządu stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej zrzeszającego muzyków, wykładowców i studentów działających na gruncie historycznych praktyk wykonawczych.


Irena Filuś
Irena Filuś urodziła się w 1987 roku w Bielsku-Białej. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w zakresie studiów magisterskich o specjalności gra na skrzypcach (2012) w klasie st. wykł. Małgorzaty Szadowiak. Ukończyła również Studium Muzyki Rozrywkowej i Jazzowej w klasie wokalnej dr hab. Joanny Zagdańskiej (2010) w Akademii Muzycznej im. Feliska Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie studiuje grę na skrzypcach barokowych w AM w Bydgoszczy(od 2013) w klasie Marcina Tarnawskiego oraz Daniela Deutera.

Jako muzyk orkiestrowy współpracowała z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą koncertują między innymi z : Filharmonią Pomorską, Filharmonią Gorzowską, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmoników Bydgoskich, Capella Bydgostiensis, Orkiestra Kameralną w Wiedniu (pod batutą Floriana Reitnera), Orkiestrą Paderewski Piano Academy w Ostromecku, Międzynarodową Orkiestrą Fedele Fenaroli (Włochy, Nowy Jork), Międzynarodową Orkiestrą Młodzieżową (projekt „Młodzi muzycy w Europie”, Summermusic Academy Hundisburg (Niemcy).

Od 2014 roku na stałe współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy, a od 2012 roku jest członekiem zespołu Jakim Cudem, z którym aktywnie koncertuje: podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Muzyki (2012, MCK, Bydgoszcz), Filharmonia Pomorska (2013), występ w finale 48. Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie (2012), koncert podczas otwarcia pierwszego w Polsce Muzeum Wodociągów, koncert w okazji 667 Urodzin Miasta Bydgoszczy w Operze Nova, zdobycie I nagrody na VIII Ogólnopolskim Konkursie Piosenek im. Grzegorza Ciechowskiego w Tczewie, koncert podczas festiwalu Otwieracz (2013), koncert w ramach Wieczoru Poezji i Muzyki w Mogilnie (2013), koncert w ramach otwarcia Honorowego Konsulatu Węgier w Bydgoszczy (2013). W 2013 roku wraz z zespołem Jakim Cudem nagrała pierwszą płytę.


Ewa Witczak
Rocznik 1989. Urodzona w Łodzi. Pedagog, solistka i kameralistka. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy z klasy wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka (Essen, Berlin) oraz wiolonczeli współczesnej z klasy dr hab. Renaty Marzec, prof. ndzw. Obecnie jest studentką studiów doktoranckich na macierzystej uczelni w Bydgoszczy.

W 2012 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów uczelni artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej. Jest stypendystką Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w roku akademickim 2012/2013. Otrzymała również Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego oraz Stypendium Fundacji J&S Pro Bono Poloniae dla uzdolnionych uczniów szkół muzycznych II stopnia.(2006/2007).

Jako solistka jest laureatką konkursów polskich i zagranicznych. W roku 2012 została laureatką 22nd Young Musician International Competition „Citta di Barletta” we Włoszech (kwiecień 2012), II Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczel i Kontrabasów w Warszawie (marzec 2012). Zdobyła również III miejsce na Międzynarodowym Konkursie "Talents for Europe" w Dolnym Kubinie (Słowacja, kwiecień 2006), nagrodę specjalna na II Ogólnopolskim Konkursie „Duety z Harfą” w Cieszynie (listopad 2007) oraz wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu (grudzień 2006).

Wraz z zespołem muzyki dawnej Laboratoire de la Musique wygrała Międzynarodowy Konkurs Zespołów Muzyki Dawnej w Świdnicy zajmując I miejsce, zdobyła również II miejsce i Nagrodę Publiczności podczas XI Międzynarodowego Konkursu Zespołów Muzyki Dawnej im. Biaggio Mariniego w Neuburgu nad Dunajem. Do najświeższych osiągnięć zespołu należy dołączyć III nagrodę na V Internazionale Concorso di Musica Antica "Maurizio Pratola" w L'Aquila we Włoszech (lipiec 2015).

Występowała m.in. na Festiwalu Tage Alter Musik w Regensburgu oraz Berlinie, na Warszawskim Festiwalu Strefa Ciszy, na Festiwalu W Łagodnym Powiewie organizowanym w Poznaniu, na XIII Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Festiwalu Usłyszeć Chełmno, na XIII Gliwickim Festiwalu Bachowskim, na Festiwalu Europa - Toruń. Muzyka i Architektura, Festiwalu Tydzień Kultury Chrześcijańskiej w Bydgoszczy, Toruńskim Festiwalu nauki i Sztuki, Festiwalu Rodzina Miastu organizowanym w Tomaszowie Lubelskim, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, brała udział w cyklu koncertów zatytułowanym „Ochrona i zachowanie materialnego dziedzictwa regionu kujawsko-pomorskiego”. Odbyła również trasę koncertową po Niemczech zatytułowaną Alte Musik – Junge Energie. Na stałe współpracuje z wieloma orkiestrami z Polski i zagranicy m. in z  Orkiestą Historyczną Musica Humana 430, Gdyńską Orkiestrą Kameralną Sinfonietta Nordica, z Toruńską Orkiestrą Kameralną Copernicus, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną oraz Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy.

Wielokrotnie brała udział w mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych w Polsce oraz za granicą w klasach prof. Urszuli Bartkiewicz, Michaela Schmidt-Casdorff’a, Irmgard Schaller, Nicolasa Selo, Markusa Möllenbecka, Arte Dei Suonatori, Scroll Ensamble, Pauline Nobes, Stefania Neonato, Tomasza Pokrzywińskiego, Aureliusza Golińskiego, czy Allison McGillivray.

Nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji.


***
©Parafia Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, Wolsztyn, 2011,12,13,14,15,16; autor strony: Piotr Wrzeciono
email festiwalu: wolsztyn.festiwal@onet.pl